زعفران

زعفران سرگل چیست و موارد کاربردی از این محصول

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل چیست و موارد کاربردی از این محصول را توضیح دهید ؟

زعفران سرگل تنها یک نمونه از انواع مختلف زعفران‌ها می‌باشد. شاید تا به حال به این نکته فکر کرده باشید که زعفران چه انواعی دارد و تفاوت آن‌ها در چیست؟ در کشور ما ایران که یکی از مراکز اصلی تولید و صادرات زعفران جهان است، انواع مختلف زعفران‌ها تولید می‌شود. این زعفران‌ها به دلیل کیفیت بالا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به همین دلیل زعفران ایرانی به خصوص زعفران سرگل به سراسر دنیا صادر می‌شود.

این نوع زعفران به دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی که دارد به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود. البته قصه‌ی کیفیت یا به اصطلاح تخصصی‌تر عیار بالای زعفران ایرانی قصه‌ای تایید شده می‌باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعات لازم در زمینه یکی از انواع زعفران یعنی زعفران سرگل را در این مقاله جمع‌آوری کنیم. باشد که شما نیز با استفاده از این اطلاعات بتوانید بهتر این محصول جهانی را بشناسید و از آن بهره ببرید.

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل چیست و موارد کاربردی از این محصول را در واقع به قسمت اصلی کلاله زعفران که دارای رنگ قرمز خالص است، گفته می‌شود. این زعفران در انتهای تار گل زعفران است. علت نام‌گذاری آن به دلیل جدا کردن تارها از قسمت انتهایی گل می‌باشد. این نوع از زعفران ناب‌ترین و با کیفیت‌ترین قسمت زعفران ایران است. به همین دلیل به آن زعفران ممتاز نیز گفته می‌شود. این نوع زعفران نام‌های متعددی داشته و دارای رتبه‌های خاصی است. این نوع زعفران یا پوشال قلمدار یکی از پر فروش‌ترین و بهترین زعفران‌های موجود در دنیا است. بسیاری از دوست داران زعفران این محصول را بهترین نوع زعفران می‌دانند.

نام‌های دیگر این نوع زعفران

زعفران سرگل نام‌های مختلفی دارد. در گذشته مردمان هر منطقه با توجه به فرهنگ و زبان خود، نام خاصی را برای این محصول در نظر داشته‌اند. امروزه نیز برخی از این نام‌ها را که یادگار مردمان گذشته هستند، می‌شنویم. در ادامه سعی کردیم برخی از رایج‌ترین نام‌های این زعفران را برای شما بیاوریم.

  • سرگل زعفران
  • زعفران ممتاز
  • پوشال قلمدار
  • زعفران ممتاز قائنات
  • زعفران ممتاز قائنات مشهد
  • زعفران سر ریشه
  • سر قلم

چرا به زعفران سرگل، زعفران ممتاز نیز گفته می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم زعفران سرگل خالص‌ترین قسمت کلاله زعفران است. یعنی هیچ‌گونه ریشه یا قسمت زرد رنگ در این زعفران وجود ندارد. به همین دلیل شایسته نام ممتاز نیز هست. کیفیت بالای ظاهری و رنگ‌دهی فوق‌العاده این محصول آن را از سایر انواع متمایز می‌کند.

چگونگی تهیه این زعفران

زعفران سرگل را از الک کردن و جداسازی زعفران پوشال و زعفران دختر پیچ تهیه می‌کنند. این کار معمولا توسط افراد محلی یا در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید زعفران انجام می‌شود. اصلی‌ترین نشانه زعفران ممتاز وجود کلاله زعفران است. یعنی باید فقط قسمت اصلی و قرمز رنگ در آن موجود باشد. ممکن است در مراحل تهیه زعفران ممتاز کلاله‌ها شکسته یا خورد شوند که به آن‌ها زعفران نرمه می‌گویند.

نحوه قیمت‌گذاری

زعفران سرگل خود دارای گرید و رتبه‌بندی است. بر اساس همین گرید و رتبه‌بندی این محصول قیمت‌گذاری می‌شود. هر چه میزان زعفران نرمه کم‌تر باشد گرید زعفران بالاتر است و زعفران ممتازتری را خواهیم داشت. پس مسلما قیمت محصولی که زعفران نرمه کم‌تری دارد، بالاتر می‌باشد. وجود زعفران نرمه زیاد در محصول گرید و رتبه آن را و در نتیجه قیمت محصول را پایین می‌آورد. البته زعفران نرمه هم رنگ‌دهی فوق‌العاده خود را دارد اما از نظر ظاهری ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. به همین دلیل برای اغلب محصولاتی که صادر می‌شوند از کلاله‌های سالم که ظاهر زیبایی دارند، استفاده می‌کنند.

عیار رنگ‌دهی زعفران‌ها

زعفران سرگل بالاترین عیار رنگ‌دهی در تمام انواع مختلف زعفران‌ها را دارد. همان‌طور که می‌دانید ما ۷ نوع زعفران داریم که آن‌ها عبارت‌اند از: دخترپیچ یا دسته، پوشال، سرگل یا پوشال قلمدار، شبه نگین، نگین، سوپر نگین یا پرسی و اتویی، ریشه. شاید برای شما جالب باشد که زعفران شناسان با مقیاس و واحد خاصی عیار همه‌ی انواع این زعفران‌ها را اندازه گرفته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. واحد اندازه‌گیری عیار زعفران می است. این نوع زعفران بالاترین عیار یعنی ۲۷۰ می را دارد.&lt;/p></p>

<strong

&gt;ز</strong>

&l

t;p>عفران سرگل چیست و موارد کاربردی از این محصول

زعفران سرگل نسبت به سایر انواع زعفران قدرت رنگ‌دهی بسیار بالاتری دارد. به همین دلیل کاربردهای مختلفی در مصارف خانگی و صنعتی داشته و یکی از پر فروش‌ترین انواع زعفران‌ها می‌باشد. زیرا با توجه به ویژگی خاص خود یعنی رنگ‌دهی مطلوب قیمت بسیار مناسبی دارد. بنابراین با توجه به هزینه و قیمت خوب خود بسیار مقرون به صرفه است. در بیش‌تر رستوران‌ها از این نوع زعفران استفاده می‌کنند. پس اگر به دنبال یک زعفران عالی برای مصارف آشپزی در بعد کوچک منزل یا بزرگ رستوران‌ها هستید می‌توانید با خیال راحت از این نوع زعفران استفاده کنید.

نحوه تشخیص زعفران اصل

زعفران سرگل اصل را می‌توانید به راحتی تشخیص دهید. میزان رنگ‌دهی و شکل ظاهری مطلوب آن باعث شده به آسانی با سایر زعفران‌ها متمایز باشد. البته اگر از همان ابتدا این محصول را از مراکز و تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید دیگر این دغدغه را نخواهید داشت. برندهای رایج و معتبر بهترین محصولات را برای شما در نظر دارند. اما با این وجود بهتر است خود شما نیز بتوانید زعفران ممتاز مناسب و مطلوب را شناسایی کنید. نحوه شناسایی آن توجه به کلاله‌های زعفران است. همان‌طور که گفتیم باید کلاله‌ها سالم، بدون زردی یا ریشه و به اصطلاح بدون خامی باشند و رنگ آن‌ها متمایل به قرمز تیره باشند.

چگونه زعفران ممتاز را بیش‌تر بشناسیم؟

این نوع زعفران ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارد. به همین دلیل این زعفران نسبت به سایر انواع زعفران‌ها طرفداران بیش‌تری دارد. از ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کلاله‌های زعفران در آن کاملا جدا از هم است و به هم نچسبیده هستند. در واقع زعفران‌ها به اصطلاح تک دانه بوده و مانند زعفران پوشال به هم چسبیده نیستند.
تمام کلاله‌ها کاملا به رنگ قرمز و بدون کوچک‌ترین قسمت زردی یا سفیدی ریشه هستند. یعنی این محصول خالص و بدون کوچک‌ترین خامی است.
ظاهر زعفران ممتاز کاملا یک دست و صاف است. به خصوص در نوع سوپر ویژه آن حتی اندازه کلاله‌ها هم با هم برابر است. این نوع قیمت بالایی داشته و معمولا صادر می‌شود.
رنگ آن بسیار مطلوب و زیبا است. معمولا به رنگ قرمز تیره بوده و تقریبا تمام کلاله‌ها به یک رنگ هستند.
ریشه کلاله‌ها نسبت به ساقه‌ی آن‌ها ضخیم‌تر است. این امر باعث شده تا به راحتی بتوانیم اصل بودن زعفران را تشخیص دهیم.
رشته‌های کلاله زعفران سرگل نسبت به سایر انواع ضخامت و استحکام بالاتری دارند. به همین دلیل در هنگام استفاده رنگ‌دهی بسیار مطلوبی خواهند داشت.

در ضمن شما می توانید بهترین نوع زعفران را با کیفیت عالی و قیمت استثنایی در سایت زعفران بدیعی زاده با اعتماد کامل خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *